Fokus på trafiksikkerhed og førstehjælp på Langå Skole

Cyklistprøver, færdselslære, og kurser i førstehjælp er på skoleskemaet i hele uge 12 på Langå Skole. Temaugen om trafiksikkerhed skal motivere flere elever til at gå og cykle til skole:

Elever på Langå Skole glæder sig til en anderledes undervisningsuge på to hjul

15. marts 2018 - Oprettet af Britt Møller

”Al forskning viser, at børn, der selv går og cykler til skole, er friskere og mere klar til undervisning, end de elever, der har siddet på bagsædet i en bil. Derfor vil vi gerne have eleverne ud af bilerne. Det kræver, at eleverne får en større viden om, hvordan de skal begå sig i trafikken. Derfor sætter vi fokus på cykling og trafiksikkerhed i ugen op til påskeferien,”  siger Majken Vestergaard, der er færdselslærer på Langå Skole.

Blå blink og cykelbaner

Eleverne på skolen kan glæde sig til en anderledes undervisning i uge 12.  Torsdag bliver eksempelvis ”blå blink dag, ” hvor skolen får besøg af politi-, ambulance og brandbiler. Her kan eleverne i indskolingen komme ind i bilerne og spørge betjente, reddere og brandfolk om deres arbejde. Desuden laver forældre til elever på skolen gå-prøver med de yngste elever, ligesom det er elever i 4. klasserne, der laver cykelbaner til eleverne i 2. klasserne:

”Når eleverne i 4. klasse er blevet testet i teori og behændighed på cykelbanerne, får de til opgave at lave cykelbaner til elever fra 2. klasserne. Den udfordring vil skærpe 4 klasses elevernes viden om cykelfærdigheder, når de skal samarbejde om at etablere cykelbaner, hvor de yngre elever lærer at begå sig i trafikken ved at øve balance og behændighed,”  siger Majken Vestergaard.

Elever lærer førstehjælp

Majken Vestergaard er certificeret førstehjælpsinstruktør.  Hun har derfor i et par år undervist flere klasser i førstehjælp på Langå Skole. Livreddende førstehjælp er også på skoleskemaet i uge 12:

”Børn kan falde og slå sig, både når de leger, spiller fodbold, og cykler. Derfor er det vigtigt, at de tidligt lærer nogle enkle metoder til, hvordan de kan hjælpe sig selv og hinanden,”  siger Majken Vestergaard og uddyber:

”Alle elever i 0. klasse lærer at sætte plaster på, stoppe næseblod og lægge hinanden i stabilt sideleje. De lærer også at ringe 1-1-2, når de ikke kan finde en voksen. Det sker ofte, når jeg har undervist i førstehjælp, at klasselæreren klager over, at førstehjælpskassen er tom, fordi eleverne har hjulpet hinanden i stedet for at gå på kontoret.”