Hvilken slags cyklist er du?
For mig er cyklen primært et transportmiddel, der som et kinderæg kombinerer flere gode ting: cykling sikrer motion, frisk luft og giver frihed. Jeg er fri for at holde i bilkøer, lede efter parkeringspladser og har frihed til at snakke med de mennesker, jeg møder på min vej. Derudover kan det betale sig økonomisk, dog ikke når jeg cykler i kommunal sammenhæng. Derudover bruger jeg cyklen som indgang til oplevelser lige fra cykeltur med min kone til Team Rynkebys tur til Paris.
Hvorfor har du valgt at blive cykelambassadør?
Jeg arbejder for at flere skal cykle noget mere. Jeg forventer, at cykelambassadører gennem kontakter til familie, arbejdskollegaer, naboer med mere kan yde et positivt bidrag. Samtidig er jeg stolt over at kunne sætte en officiel titel på noget, som jeg alligevel gør.
Hvorfor skal Randers cykle mere?
Fysisk aktivitet er en vidunderpille mod livsstilssygdomme og de negative effekter af aldring. Sundhedstilstanden i Randers Kommune er som bekendt slet ikke noget at juble over. Derfor er der i den grad behov for disse vidunderpiller. Derfor – hvis vi får Randers borgeren til at benytte cyklen som transportmiddel, får vi lagt motion ind i dagligdagen, uden at den enkelte skal beslutte sig for fysisk aktivitet.
Hvad er din mærkesag?
Cyklen bør være det primære transportmiddel til og fra arbejde for flertallet af de borgere, der har under 10-15 km til arbejdspladsen.
Hvordan vil du arbejde for, at flere kommer til at cykle i Randers Kommune?
Som byrådsmedlem forsøger jeg altid at skaffe ressourcer, der kan bidrage til at få flere til at cykle mere. Jeg holder mig opdateret om cykelviden, men har en grundlæggende holdning om, at vi politikere skal sikre de økonomiske ressourcer. Forvaltningen bør sikre, at vi får mest mulig for pengene, det vil sige størst mulig fremgang i antal cyklister og cyklede kilometer.